Budowa nowoczesnych akumulatorów

Jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu jest jednostka, która dostarcza niezbędnej energii elektrycznej zasilającej odbiorniki oraz umożliwiającej rozruch silnika. W starszego typu samochodach najczęściej instalowanym typem akumulatorów, bo o nich mowa były te kwasowo-ołowiowe. Do ich najważniejszych parametrów z całą pewnością zaliczyć można pojemność, która jest wyrażana w amperogodzinach czy prąd rozruchowy wyrażany w amperach.

Nowe systemy bardziej wymagające dla akumulatorów

akumulator start stopNowsze auta często posiadają już jednak system start stop, który wymaga zastosowania źródła zasilania o odmiennej charakterystyce. Warto więc przybliżyć trochę działanie tego systemu. Na wstępie warto zaznaczyć, że akumulator start stop połączony jest z elektroniką pojazdu za pośrednictwem systemu zarządzającego, który monitoruje jego pracę oraz sprawdza poprawność współpracy z pozostałymi instalacjami. Główną zaletą tego typu jednostek jest możliwość ich częstego uruchamiania bez znacznej utraty pojemności. Tego typu rozwiązania świetnie sprawdzają się w ruchu miejskim, gdzie średnio dochodzi do czterech uruchomień silnika na każdy przejechany kilometr. Właśnie dlatego akumulator musi niezawodnie pracować nawet w stanie częściowego naładowania. Po za tym musi on odpowiednio szybko się doładowywać z alternatora lub układów odzyskujących energię z hamowania. Konwencjonalne rozwiązania nie nadają się do stosowania w systemach start stop. Nie są one bowiem odporne na cykliczne obciążenia, którym poddawany jest akumulator w autach z tym systemem. Przy wyłączonym silniku akumulator staje się jedynym źródłem zasilającym urządzenia wewnętrzne. Podczas jazdy doładowuje się on przy pomocy alternatora w rozwiązaniach tradycyjnych lub przy pomocy rekuperacji. Stosując tradycyjną jednostkę w systemach start stop można zaobserwować spadek jej pojemności o kilkanaście procent w przeciągu zaledwie tygodnia. Na rynku jest dostępnych kilka firm, które dostarczają obecnie jednostki z myślą o zastosowaniu ich w autach z systemami start stop.

Akumulator tego typu zbudowany jest między innymi z następujących podzespołów: kratka dodatnia, płyta dodatnia, płyta dodatnia z włóknem szklanym, kratka ujemna, płyta ujemna, zespół płyt dodatnich, zestaw płyt ujemnych, blok z płytami, wieczko z wentylem bezpieczeństwa i centralnym odgazowaniem, wytrzymała obudowa i wieczko. Jak widać budowa tego typu jednostek zasilających przeznaczonych do motoryzacji jest dosyć skomplikowana. Powyżej przedstawiono jedynie schematyczny zarys budowy bez wnikania w szczegóły konstrukcyjne.