Lakier ochronny do drewnianej łodzi

Łodzie z drewnianymi kadłubami wymagały znacznie większego zabezpieczenia niż jednostki ze stalowymi burtami, gdyż drewno było znacznie mniej odporne na uszkodzenia powstające po długotrwałym wystawieniu na działanie słonej wody. Z oczywistych przyczyn, lakiery do jachtów o stalowej konstrukcji nie mogły być w takich jednostkach stosowane, dlatego też do łodzi i jachtów posiadających drewniane buty stosowano całkowicie odmienny rodzaj lakieru ochronnego.

Poliuretanowe lakiery zabezpieczające do drewnianych łodzi

lakier poliuretanowy do łodziJednostki o drewnianych kadłubach rozwijały znacznie mniejsze prędkości niż ich stalowe odpowiedniki, więc lakier wystawiony był na znacznie mniejsze obciążenia, przede wszystkim z powodu mniejszego tarcia kadłuba. Drewno było jednak o wiele bardziej podatne na gromadzenie się pasożytów i mikroorganizmów, z czasem mogących bardzo poważnie uszkodzić burty i doprowadzić nawet do utraty wodoszczelności bez odpowiedniej konserwacji. Do zabezpieczenia takich jednostek kapitanowie stosowali więc profesjonalny lakier poliuretanowy do łodzi o drewnianych kadłubach, dodatkowo uzupełniony o preparat bakteriobójczy, zapobiegający osadzaniu się glonów czy pasożytów poniżej linii wodnej. Lakiery te posiadały zdecydowanie długi czas przydatności, zazwyczaj sięgający około pięciu lat pełnej skuteczności. Oprócz ochrony przed pasożytami, lakier osłaniał również delikatne farby do drewna, zdecydowanie bardziej podatne na uszkodzenia niż odmiany przeznaczone do malowania stali, przed słoną wodą oraz fizycznymi uszkodzeniami. Po dokładnej aplikacji, lakier poliuretanowy mógł również dodatkowo wzmacniać wodoszczelność kadłuba, co doceniali zwłaszcza właściciele jednostek starego typu, oraz operatorzy statków historycznych oraz muzealnych, których konstrukcja często była o wiele mniej odporna niż współczesnych jednostek. Najbardziej polecane odmiany lakieru posiadały również właściwości samowygładzające, usuwając niewielkie zarysowania podobnie jak lakiery samopolerujące do podłóg.

Oprócz walorów ochronnych, lakiery te pozwalały również na podkreślenie i ulepszenie wyglądu samej łodzi. Najczęściej stosowano lakiery matowe, nie zaburzające wyglądu zastosowanej farby lub drewna, w przypadku łodzi pomalowanych całkowicie przeźroczystymi materiałami, aczkolwiek zdarzały się również łodzie posiadające burty malowane lakierem błyszczącym. Niektóre odmiany lakieru zawierały również barwnik, ułatwiający odnawianie wyglądu łodzi po długim czasie bez konieczności bardzo czasochłonnych i wyczerpujących prac przy przemalowaniu jednostki.